tisdag 15 mars 2011

Hög standard

När en kille på 6 år kommer till skolan med en mobiltelefon??? Med pekskärm??? What the f..k? JAG har inte ens en mobil med pekskärm. Vad ska en 6 åring med mobil till????

Jag har haft denna diskussion med kompisar förr och de flesta tycker jag är gammalmodig och måste ändra min syn på detta. Jag tycker det kan vara ok när dom börjar högstadiet men dom får bekosta samtal med studiebidraget själva. Innan finns inte behovet anser jag. När sånt här sker blir jag så jävla förbannad rent ut sagt. Jävla idioti!!!

Såhär tänker jag, min kille är 6 år, på dagarna är han i skolan och fritids. Där har dom telefon så jag kan lätt få tag i honom när jag behöver. Han kan även ringa mig såklart genom att låna skolans telefon. När han är hemma använder han såklart telefonen hemma och kan ringa vilket dock aldrig händer för jag måste ringa åt honom. Är han hos en kompis ringer vi föräldrar varandra. Så här måste det vara för alla ju. Så frågan kommer igen, Vad fan ska en 6 åring med en mobil till???????

När stor börjar högstadiet kommer han att ha längre väg till skolan och överhuvudtaget bli mer självständig och då tycker jag att det är vettigt att han kan ha en mobil. Mest för att vi ska ha koll på honom men oxå kunna ringa om han missar bussen eller något annat händer.

Till saken hör att den här killen som hade mobil med sig till skolan är vår granne och han och brorsan som är 2 år äldre har ALLT! Jag menar ALLT. Stor kommer ofta hem och säger att dom har ditten och datten och jag känner mig allmänt kräkfärdig. Det har absolut inget med avundsjuka att göra. Jag blir förbannad då dom sätter en standard för oss andra föräldrar som jag inte vill veta av. Deras stackars barn få heller inte lära sig värdet av pengar och att man inte kan få allt man pekar på. Bortskämda ungar kan jag inte med och heller inte föräldrar som skämmer bort dom! Vi är inga fattiglappar men våra barn får inte allt dom pekar på. Jag blir äcklad av alla skitgrejer som bolagen pumpar ut till våra barn. Leksaksmåsten som är senaste flugan. Jag vill inte ha den skiten men ibland blir det svårt att stå emot när "alla andra har". Detta materialistiska samhälle tröttar ut mig.

Vi föräldrar skapar ett behov som inte finns. Mobiler är vuxenleksaker anser jag och inget för mina barn! Det finns åldersgränser för moppe, bil, alkohol mm. Ett mobilförbud före högstadiet tycker jag är en ny gräns!

Till dom som tänker diskutera detta med mig, bemöda er icke. Det finns inget tillräckligt bra skäl som kan få mig övertygad om att behovet finns. Jag och även du som tänker annorlunda har vuxit upp utan mobil och vi klarade oss bra. Jag åkte tom buss själv till och från skolan från första klass UTAN mobil!!!! Dessutom vill jag inte använda mina barn som försökskaniner inom ev strålningsrelaterade skador från mobiler. DET borde vara ett starkt skäl att dom inte ska få ha!!!!!! Tänk på det!

1 kommentar: