onsdag 7 april 2010

Det där med fördomar.....

Alla har det ju, mer eller mindre, även jag fast jag önskar att jag inte hade det..... Var och lunchade med en kompis idag och då kom vi in på just det ämnet. Han har nämligen sin kärlek i Thailand av alla ställen. Förutom att det är väldigt långt bort så finns det såklart massor med just fördomar gällande svenska killar och thailändska tjejer eller snarare svenska gubbar och thailändska prostituerade tjejer....mmm inte så nice MEN såklart så stöter kompisen på denna fördom trots att han är en helt vanlig svensk kille som träffat en helt vanlig tjej som råkar bo i thailand. Hur trist som helst. Dom är ju bara kära och det är ju helt underbart. Lite komplicerat men livet är ju inte lätt...!

En annan kompis åkte på semester till Turkiet och träffade en kille och blev kär. Många resor dit blev det under några år sen så flyttade han hit och dom blev gifta, fick barn. Från första till sista resan dit fick hon bara höra massa skit rent ut sagt. Alla runt henne hade sååå mkt åsikter hit och dit och allt och inget var såklart positivt. Man kan inte göra en sån grej helt enkelt, alltså att träffa någon som inte hör hemma här i Sverige. Att hon dessutom som tjej träffade en turkisk kille var helt onormalt, och farligt enligt vissa. Det kunde ju vara så att han var muslim och alla vet ju att muslimer är farliga.........

Varför är det så här? Vi svenskar som älskar att resa och uppleva andra kulturer.... Ska det bara vara på våra villkor som möten med andra människor sker? Bara på semester när vi själva vill? Nu syftar jag på den massa med folk som har så mkt synpunkter på invandringen i vårt avlånga land.....Men det är ju en helt annan diskussion som jag inte ska ta här och nu. Min åsikt är dock den att vårt land skulle vara jävligt trist utan invandring. Punkt slut!

Tillbaka till kärleken......Kärleken har inga begränsningar. Den händer när den händer helt enkelt. Den skiter i om du är på semester i thailand eller turkiet. Den skiter i om det är rätt eller fel. Den bara kommer. Sen är det upp till oss själva vad vi gör av den. Jag tror att man ska följa sitt hjärta. Resten löser sig bara man vill.....!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar