torsdag 4 augusti 2011

Kanalen - A Love Story

-Men titta, där är ju drottningen. Älskling, där är ju drottningen. Tänk att hon kommer här på Göta Kanal!

Japp, här kommer jag. På min vita Princess 430, 40 tums med 8 taktarn......näää, ok, jag kan inte ett skit om båtar, jag erkänner. Jag vet att det finns segelbåtar och att det finns motorbåtar men mer än så är det inte.

Egentligen gillar jag inte båtar så värst eller kanske är det vattnet jag inte gillar men ändå så har jag en dröm:

Att jag en dag ska fara fram på en lagom stor båt längs Göta Kanal. Den drömmen har jag haft sen barnsben då jag för första gången såg just den filmen.Det var lixom något där som fick mig fast. Har nu i vuxen ålder varit runt kanalen på olika ställen ganska många gånger och jag blir lika kär varje gång.

Vart man än kommer längs kanalen så är det bedövande vackert. Naturen runt omkring är helt magisk och kanalen i sig med sitt bruna mystiska vatten ger mig rysningar både av välbehag och rädsla. Slussarna i sig är ju helt fantastiska byggen och att tänka att hela kanalen är grävd av människor för 200 år sedan gör det ännu coolare. Jag hoppas min dröm snart blir sann.

Vi är nyss hemkomna efter en roadtrip som startades igår morse då vi for till Kinnekulle och kollade på en vän och hans porsche banracing, sedan vidare till Mariestad där vi åt mat, njöt, bodde på hotell och hade det mys. I morse for vi till KANALEN såklart. Startade i Sjötorp där kanalen börjar och kollade på båtar som slussar sen vidare till Lyrestad, Norrqvarn där dom har en minikanal för barnen att leka i vilket var en succe. Glass på bryggan i solen vid kanalen med ett lekande barn och ett sovande var ganska nice. Efter några timmar där så for vi vidare mot Nora, eller rättare sagt mot Järnboås där min svägerskas söta lilla torp ligger. Vi våldgästade litegrann då vi ännu inte har sett torpet på riktigt utan bara på hennes blogg. Det låg jättemysigt, var jättemysigt och jag förstår verkligen att hon föll det. Det blev en snabb mysig visit med korvgrillning och lite vattenlek och såklart visning av torpet. Hoppas vi far dit igen snart på en längre visit!

Nu blir det lite te med macka innan läggning här. Senaste veckan har varit grym med migrän och nackspänningshv och fullproppande av medicin så tyvärr även dagen idag. Slarv med träning är nog en bov i dramat så from imorgon blir det skärpning!

Kanaldrottningen checkar ut för idag!

( Sen måste jag ju bara lägga till att OM du mot förmodan är född under sten och då inte har sett the one and only filmen Göta Kanal eller vem drog ur proppen............shame on you men iallafall, då måste du göra det! Eller åk och se kanalen live!

Får du för dig att se resterande kanalfilmer och andas om att dom var ju oxå bra? Kryp tillbaka och lägg dig under din sten och våga aldrig visa ditt nylle här igen;)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar