lördag 2 oktober 2010

I mitt huve just nu....

DESIGN!!!! Jag tror att vi i den rika delen av världen håller på att designa ihjäl oss!!!!! Jo men på riktigt. Vi är så jävla uppslukade av design så vi äter till frukost, lunch och middag. Varierande prisklasser dock men same same iaf. Vi bor i gammalt hus och renoverar. En vän bygger nytt, ja alla har vi olika situationer men vi håller ändå på med samma, nämligen designen av allt. Hur ska det se ut? Billigt? Dyrt?

Satt just och bläddrade i Sköna hem och såg såååå mycket fina hus som var sååå fina och sååå fint inredda....PERFEKTA......nästan så man blir kräkfärdig till slut och nästan önskar att man vid nästa sida ska bli chockad av att det ligger en bajskorv på den fina vita ulliga mattan som kostar 200 000 kr!!!! Deras svindyra kungspudel som bokstavligen sket i att det var fotografer där och bara bajsade där den kände för det!!!!! Fan, folk bor inte sådär som det ser ut i alla tidningar!!!!!!När inte ens IKEA home tidningen kan visa hur riktigt folk bor då är det illa. IKEA är ju för oss, medelklassen som inte har råd med riktig design av klass. Så var det förr och inget ont om IKEA. Vi ÄR IKEA hemma hos oss, mest pga att det är billigt och vi inte har råd att köpa en soffa på folkhemmet för 30 000 spänn. Frågan är om vi ens skulle det om vi hade råd? Många tycker det är billigt för en soffa....inte jag........

Eller är jag ute och cyklar nu? Bor vi som alla de vi ser i tidningarna? Jag vet hur jag bor och mina vänner men resten av världen? Hur bor man i USA? Eller andra delar av världen? Grannlandet Finland? Designar dom också ihjäl sig precis som vi? Jag vet ju hur en stor del av världen ser ut, eller stor? En jävligt stor del, större delen av världen menar jag och dom lägger inte sina pengar på att lyxa med sitt hus. El jo kanske.....Är det skillnad på elefantbajs eller gnubajs när man ska putsa om hyddan i afrika tex? Eller skiter dom i det och istället ser till att försöka klara ännu en dag utan att svälta ihjäl kanske?!

Jag är inte bättre än någon annan, verkligen inte, jag vill oxå ha det fint. Jag shoppar alldeles för mycket saker, kläder mm. Ibland blir det något dyrt märke även här MEN jag är medveten och får dåligt samvete ibland.........som idag..........inte så mycket just idag över vad jag har gjort men att just världen ser ut så här. Det ger mig ångest fast på ett bra sätt. Det väcker mig och får mig att tänka till. Tänka till att jag ska sluta titta i dessa patetiska inredningstidnigar som visar hem som egentligen inte finns....syftet är bara att få oss att titta snett på det vi har och vilja göra om .....göra om DYRT och DESIGNAT!!!!!!

Vad som får mig ännu mer kräkfärdig är att man tom i Vi föräldrar blir matade med DESIGN. Kläder, skor, leksaker och alla fina designade barnrum ska vi inte ens tala om:( Hur fan ska vi få våra barn att se hur världen verkligen ser ut om vi redan från vaggan matar dom med att design är viktigt???????

Jag har egenligen ingen aning med vart jag vill komma med det här annat än att jag tycker att vi borde lägga mer tid på att få vår fina värld att funka bättre så att människor överallt kan må bra.....typ.........Det var nog bara det..........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar