söndag 6 juni 2010

Min morfar och jag.

När jag var liten så bodde min mormor och morfar i en villa i täby kyrkby där dom hade en pool. Jag var vattenrädd redan då och mina bad gick till så att jag stod naken på stegen och doppade tårna, typ en i taget:) Efteråt när man "badat" klart så blev det alltid fika. Jag minns att morfar ofta ordnade det. Apelsinsaft som han alltid hade blandat i förväg och som alltid smakade som den bästaste. Skorpor med apelsinmarmelad bjöds ofta på och dom smakade oxå alldeles speciellt där i skuggan under markisen med soluppvärmda dynor som svalnat lite i skuggan.

Han lärde mig att knippsa av blommorna på gräslöken för annars blir den hård....tänkte på det idag när jag just stod och knippsade av blommorna här hemma. Han lärde mig att alltid smaka på maten. Tyckte han var dum när jag var liten som tjatade men jag gör ju samma sak idag med mina barn. Man kan ju missa något gott:) Blev mycket minnen idag av någon anledning just gällande morfar. Han har betytt mycket för mig har jag insett på senare år. Precis som min mormor har gjort så har ju han oxå lixom hängt med där;)

I december 2006 dagen efter julafton blev han dålig med sina njurar som efter någon vecka gav upp. Jag och mormor var vid hans sida varje dag tills 6 januari då han somnade in. Jag var med ända tills hans andning nästan gav upp. Hans sista andetag klarade jag inte av att se eller höra så jag gick ut ur rummet och bara grät. Jag ångrar än idag att jag gick ut och inte klarade att vara kvar. Det kändes som om jag svek honom i det ögonblicket men jag tror att han har förlåtit mig. Jag vet att han finns vid min sida och vakar över mig när jag behöver det. Jag saknar honom oerhört mycket och önskar att jag bara för en liten stund kunde få prata med honom igen. Se honom skratta och kanske få höra någon liten lumparhistoria igen;)

Jag älskar och saknar dig morfar Viking. Massor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar