tisdag 10 maj 2011

Ur det verkliga livet!

En 11 årig tjej med troligtvis en lättare form av apsbergers blir sexuellt utnyttjad av två stycken jämnåriga killar på 11 och 12 år.

En tidningsrubrik? Nej en historia som jag fick berättad för mig idag av mamman till den tjejen.

Jag stod och bet mig i läppen för att inte börja gråta. Jag bad henne att bespara mig detaljerna, trots det så gick det sådär med gråten. Mamman berättade att detta hade hänt i skolan hon gick i. Tjejen flyttade dom på. En av killarna stängdes av men den andra går kvar som om inget hade hänt. Föräldrarna har inte sagt ett endaste ord. Ärendet är under utredning och klassas som våldtäkt och grovt sexuellt utnyttjande. Detta är gjort av två stycken barn mot ett annat barn.

Föds vi onda? Om inte, vad har dessa två killar haft för uppväxt? Vad kan få två barn att göra något sånt avskyvärt mot en annan människa?

Sånt här får inte hända.

 För varje dag som går så känner jag att det jag gör är så jävla rätt. Kanske har jag hittat mitt kall i livet genom Rädda Barnen.

Jag är en barnrättskämpe. Bli det du oxå!

1 kommentar:

  1. Det du berättar är hemskt och inget barn ska behöva utsättas för sådana övergrepp. Rädda Barnen har länge arbetat för att alla barn och unga som utsatts för våld och övergrepp ska få komma till ett Barnahus, där olika typer av kompetens finns samlad. Det är oerhört viktigt att det i den situationen finns vuxna som förstår vad barnet berättar, vuxna som kan ta hand om barnet och det barnet berättar och vuxna som kan ge rätt stöd, hjälp och behandling. Läs mer om just detta arbete och barnahus på http://www.rb.se/vartarbete/isverige/valdochsexuellaovergrepp/sexovergrepp/Pages/default.aspx.

    Ditt stöd som Barnrättskämpe är oerhört värdefullt för dessa insatser och vi tackar hjärtligt för ditt engagemang!

    SvaraRadera