söndag 8 maj 2011

Tänkvärt!

- Hur ser man på mig att jag är en kille? frågade stor idag. Ja, vad svarar man på det? Jag sa nåt i stil med att det ser man för att du har killkläder typ??????

- Men M är ju en tjej men hon har killkläder? Hm, ja men, du, ibland vet man inte riktigt.......

Maken hoppade in och började prata om att man oftast bara ser det pga kroppsform mm.

Det fick mig att tänka lite. Fan vad mycket vi talar om för våra barn hur saker och ting ska vara. Tom hur människor SKA se ut. Vilka kläder man ska ha om man är tjej eller kille.

Vem fan är jag med rätt att veta?????? Vad är det som säger att jag har rätt med mina värderingar och normer för hur saker ska vara???? Vem fan är jag att tala om för mitt barn hur läget ligger till????

Borde inte våra barn bara få plats för att tänka, se, tycka själva???? Klä på sig vad dom vill? Köpa en rosa cykel fast du är kille?

Utan att dra en hel historia så ska jag nu erkänna att jag skäms. För vad jag sagt och tänkt den senaste veckan. Jag trodde att hon var en han men så var det inte. Varför? För att hon var klädd som en kille! Enligt mig!

Jag ställer mig frågan igen, vem fan är jag att bestämma hur det ska vara?

Jag vill inte vara sån. Jag vill bara vara openminded och se människan, inget mer.

Kan man träna sig på sånt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar