måndag 31 oktober 2011

Sjuksköterska vs Undersköterska

Något av dom men vad ska jag välja?

Som sjuksköterska har man fler möjligheter inom fler områden...

Större ansvar...

Mindre patientkontakt, mer administration...

Kunna vara en arbetsledare...

Bättre betalt

Som undersköterska är kanske möjligheterna lite mindre

Du har mer patientkontakt men inte samma ansvar....

Administrativt mindre att göra...

Sämre betalt

Vad vill jag då?

Mitt mål är akutsjukvård. Helst på akuten eller ambulansen. Jag vill ha uteslutande patientkontakt. Vill inte ha det yttersta ansvaret gällande medicinering mm.

Jag vill dock inte utbilda mig och sedan ha en skitdåligt lön och anses mindre värd för att min titel är Usska och inte mer. Möjligheten att komma in på akuten är större som sjuksköterska än usska. Dock så skulle en usska utbildning passa mig bättre just nu då jag kan plugga på distans och arbeta ändå. Det går inte om jag ska plugga till sjuksköterska i 3 år på heltid.

Men jag vill inte läsa till usska nu i 1.5 år och sedan ångra mig och måste plugga 3 år till sedan:(

Hur sjutton ska man tänka???

7 kommentarer:

  1. Syster, självklart sjuksköterska :-)

    SvaraRadera
  2. jag har jobbat som usk i över 10 år, roligt men ssk verkar mkt roligare. Dessutom finns det knaph ska du in i akutpt några usk kvar, de ersätts mer o mer med ssk. Som ssk kan du göra mkt mer, och vill du jobba i akutsjukvården så finns nog bra ett alternativ, ssk. Du kommer inte ångra dig!! Jag ångar mig, skulle inte alls läst till lärare utan till ssk...

    SvaraRadera
  3. oj oj vad konstigt det blev, det finns knappt några usk kvar i vården, på BB finns det inga alls tex. I åldervården finns det ff usk...

    SvaraRadera
  4. Ok, har lite att tänka på då:) Trodde du var ssk....

    Kram

    SvaraRadera
  5. Jo på BB finns det väl uskor, jag hade en när jag födde iaf....

    SvaraRadera
  6. Det finns faktiskt massor med undersköterskor inom vården fortfarande! och dom är inte på väg bort! Jag är själv undersköterska inom akutsjukvård, och hälften av personalen på avdelningen är USK! Jag råder dig till att läsa ssk, du har större utvecklingsmöjligheter där och dessutom bättre löneutveckling! Sjuksköterskeprogrammet går dessutom att läsa på distans det också! Finns på huddinge- samt karolinska sjukhuset i stockholm, och även i Umeå och kalmar. Jag känner folk som bor i uppsala som jobbar 75% och läser till ssk på distans i stockholm samtidigt. Lycka till vad du än väljer! /En USK som ska bli läkare

    SvaraRadera