söndag 27 januari 2013

'Fina lilla krumelur, jag vill inte bliva stur'

eller iallafall inte gammal. Men who want´s to live forever?

Efter en helg på ett serviceboende eller äldreboende eller vad man nu vill kalla det så är jag kluven till att överhuvudtaget bli gammal. Synd att man inte kan välja det.

Men oj, vad jag svamlar. Självklart vill jag bli gammal. Vem försöker jag lura? Jag har ju dödsångest fast jag bara är 34 år. Närmar mig döden med stora kliv. Hualigen.

Det jag försöker säga är att jag är kluven till äldreboende. Det finns fördelar men också nackdelar. Jag och sonen kom och gick under fredagen och lördagen och i princip varje gång vi gick in och ut så satt det uttråkade gamla människor och vinkade till oss.

Kommer det så sällan besök så det på något sätt blev deras höjdpunkt på dagen? Att få vinka till oss? Nee, så illa kan det inte vara.

Man blir berörd när man ser gamla sitta och sova vid borden. Någon tittar upp när man passerar och vinkar frenetiskt. Någon sitter och stirrar i väggen. Sakta släpar sig någon fram. Någon kollar på klockan och undrar när maten, fikat är. När blir dom sysselsatta med något kreativt? Jag hann se på någon veckoplanering att bingon var på onsdag. Annars var det blankt. Vad fan gör dom resten av veckan. Hur mycket satsar våra politiker på våra gamla?

Förskolor samt skolor har idag höga krav på sig. Läroplaner mm. Aktiviteter, lära, äta, vila. Allt ska vara på schemat. Borde det inte se likadant ut på våra äldreinrättningar? Allt är såklart frivilligt men allt borde finnas där att välja. Fy fan för att hamna på ett ställe där man bara ska förvaras. Tills man dör.......

Undrar hur det ser ut runt om i sverige.....Jag kan inte döma just det här stället efter så kort tid. Min magkänsla säger mig att det faktiskt är ett bra ställe men generellt så kan jag tänka mig att våra gamla har det jävligt tråkigt på sin ålders höst. Speciellt om man har krämpor som gör att man blir lite mer oflexibel.

När vi lever i en värld där allt handlar om pengar så är det inte konstigt att det blir orättvist. Det finns väl ingen vinst i att satsa på dom som redan är utcheckade ur systemet. Intresset finns bara om man kan sätta vinst på det och vad vinner vi på att se till att våra gamla är aktiverade?

Fördelen att vara där är ändå att man inte sitter helt ensam. Frågan är om trösten är så stor att det finns fler i samma rum som bara sitter? Är det så här som jag tror eller är jag orättvis och dömer för snabbt? Jag vet inte.

Tänk om man ändå kunde komma över dom där krumelurpillren. Vilken ålder skulle jag välja då???

 
Det är så här vi vill se dom...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar