tisdag 1 december 2015

Acceptera det du inte kan påverka.

Visst låter det enkelt!? För det är ju det, eller.... Jag tillhör den gruppen människor som aldrig har en vilande hjärna. Den grubblar, analyserar, snurrar alltid. Det låter som en hjärna som man kan tänka att den producerar mycket kreativt. Vackra tavlor som kommer fram eller annat vackert kreativt skapande, men nej. Inget sådant vackert. Bara en massa tankar som vridits och vänts i det oändliga. Tankar kan iuförsig också vara vackra men i mitt fall är det bara mest förödande för mig själv. Jag blir så trött. Ofta stressad. Rastlös.

Jag går i kbt. Fattar inte hur man kan gå ett helt liv och inte ha provat. Det är fantastiskt. Man får chansen att gå in i sig själv och verkligen ifrågasätta sig själv på ett annat plan. Detta är min runda nr 2. Första gången var när min ångest fullständigt drog ner mig för 6 år sedan. Idag är jag starkare än ångesten tack vare kbt:n men jag måste ändå kämpa. Ångesten är också stark. Riktigt stark och den kommer när livet verkligen utmanar en på alla plan. Där är jag nu.Igen.

Någon sa att livet ger en inte mer än vad man orkar bära. Om jag vänder mig bort från mig själv och ser mig omkring så tycker jag inte att det kan stämma. Inte ens i mitt fall stämmer det.

Jag lär mig acceptans. För att överleva. Acceptera det du inte kan påverka som händer i ditt liv. Att acceptera behöver inte betyda att du nödvändigtvis tycker om det som händer men för att kunna gå vidare så måste acceptansen in där. Det är svårt. Mycket mycket svårt för en ständigt grubblande hjärna som vill ha svar på allt. Jag kan acceptera att du tycker jag är knäpp, det klarar jag MEN jag MÅSTE få veta VARFÖR!!!! Min hjärna klarar inte att du säger A men inte B. Jag bara måste veta!!! Analysera!!! Det kommer göra mig hjärndöd en dag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar