fredag 7 februari 2014

Det där med drömmar!

Drömmar är som ett parallellt universum. Tänk om man kunde styra sina drömmar. Bestämma i förväg hur natten ska se ut. Shit vad häftigt det skulle vara och vad mycket man skulle sova. Man skulle kunna göra allt det där som man i vanliga fall bara önskar man skulle få göra. Eller allt det där man velat men inte gjort. Samtidigt skulle det nog vara lite skrämmande oxå. Att kunna bestämma att inatt ska jag drömma om henne, honom eller vad som helst. Risken skulle då finnas att man går så mycket upp i drömmarna att ens verklighet inte längre blir lika verklig.

För mig ger ofta drömmar en känsla när jag vaknar. Ibland obehagskänslor ibland en ganska skön känsla. Ibland när man drömt om någon som man sen träffar nära inpå så kan det kännas jättekonstigt. Är det någon man känner väl så brukar jag tala om att  " jag drömde om dig inatt" men är det någon man inte känner så bra så kan det ju bli konstigt. Oavsett så kan känslan för mig sitta i länge.

Inatt hade jag en dröm om en person från förr. Känslan jag haft idag vet jag inte riktigt hur den känns om jag ska vara helt ärlig. Då är det jobbigt. Jag tror nämligen att drömmar är så mycket mer än drömmar. Förutom att hjärnan helt uppenbart bearbetar händelser, tankar mm i ens drömmar så tror jag att drömmar kan vägleda oss i livet. Kanske ge en liten fingervisning om vilken väg vi ska gå. 

Jobbigt om man bara drömmer mardrömmar. Då har man ju oftast bara en skitkänsla när man vaknar och hur hjälper den känslan oss i livet?

Jag kanske bara ska lämna det vid att sköna drömmar är sköna och mardrömmarna kan vi bara skita i.

Lite fredagsmys på det!

Puss å kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar